Thursday, December 01, 2011

Selamat Hari Lahir Ibuku Sayang

Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian

Biarpun kepahitan telah engkau rasakan
Tak pula kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa

Hidupmu kau korbankan
Biarpun dirimu yang telah terkorban
Tak dapat kubalasi akan semua ini
Semoga Tuhan memberkati kehidupanmu ibu

Ibu kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amatlah aku harapkan
Kerana disitu letak syurgaku

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasihanilah Tuhan ibu yang telah melahirkan diriku
Bagaikan kasih ibu sewaktu kecilku
Moga bahgia ibu di dunia dan di akhirat sana...

Kasih sayangmu sungguh bernilai
Itulah harta yang engkau berikan
Ibu... dengarlah rintih hatiku untukmu ibu
kasihmu tiada gantinya..




selamat hari lahir ibu..love u always!
 with love by :

Sunday, November 27, 2011

Mereka & Convo

Assalamualaikum readers..

entry ni khas buat sahabatku yang dah selamat konvo bln 9 aritu..dah hampir 2 bulan dah baru ade entry ni..hehe..tahniah awak2..selepas berpenat lelah selama 3 tahun memerah otak, akhirnye tercapai hasrat korang nak amek scroll kt DECTAR kan..i bangga uols!   =')

tahniah awak2..selamat menempuh alam pekerjaan..bila da dapat keje jgn wat2 lupa kwn lak..especially time gaji la kannn..hehe..

jgn lupa doakan saya kt sini..mntak2 taun depan dapat grad mcm korang jugak..   =)

sume cam dah konvo je..hehe


smentara tunggu dak najah kuar DECTAR



najah n mursyid..my bff




candid!



nak jugak!

rindunye saat2 bersama..dah lama xlepak sama..wuwuuu~

sayang korang sangat2!













Tuesday, November 22, 2011

Cinta & Harapan

Kelmarin hanya tinggal kenangan
Bersama peristiwa semalam
Adakah hari ini yang ku tempuh
Kan bersinar untuk hari esok


Benarlah apa yang telah dikata
Penantian itu satu penyiksaan
Kepastian membunuh kerisauan
Ketabahan mendamai keresahan


Dalam dada ada bara cinta yang menyala
Dalam cinta ada kita berdua
Tiada siapa bisa mengungkai rindu di jiwa
Dengan iman dapat kita membendungnya


Hanya kudrat Tuhan
Yang bisa menyatukan
Dan bisa meleraikan
Cinta sesama insan


Rahmat kasih sayang
Yang amat diharapkan
Untuk kita abadikan
Kasih di alam cinta bahagia












Saturday, November 19, 2011

Sebuah C.I.N.T.A


Jika ia sebuah cinta, ia tidak datang dengan kata-kata namun sentiasa menghampiri dengan hati..

Jika ia sebuah cinta, ia tidak terucap dengan kata namun sentiasa hadir dengan sebuah doa..

Jika ia sebuah cinta, ia tidak hadir kerana permintaan namun hadir kerana ketentuan..

Jika ia sebuah cinta, ia tidak hadir dengan kekayaan dan kebendaan namun hadir kerana pengorbanan dan kesetiaan..
 

Wednesday, November 02, 2011

He Always With Me




 Berjalanlah dengan penuh HARAPAN walau hidup ini tidak selalu BAHAGIA
Sedekahkanlah satu SENYUMAN walau dihatimu tidak lagi mampu bertahan
Belajarlah meMAAFkan walau dirimu TERLUKA
Berhentilah memberi ALASAN walau ingin menyatakan KEBENARAN
Hiduplah dalam IMAN walau hari dipenuhi DUGAAN
Berpeganglah pada ALLAH walau DIA tidak kelihatan..


I'm not alone, ALLAH always with me! :')





Tuesday, November 01, 2011

MUHASABAH DIRI....



Menangislah....pasti antara titisannya itu ada penawar. Menangislah...pasti antara titisan itu bisa menyejukkan jiwamu. Menangislah..pasti hangatnya air mata bisa menghangatkan hatimu. Tanpa titisan barangkali hati menjadi keras. Maka, lembutkan lah hati sebagaimana air melembutkan kerak nasi...
Dan menangislah mengenangkan dosa-dosamu yang semakin menggunung.. 
Iman yang semakin berkurang..








~✿..Bila rasa nak buat MAKSIAT, jangan buat..bila dah buat, bersedihlah kerana kamu MUSUH Allah..segera taubat dan bila dah TAUBAT, bergembiralah kerana kamu KEKASIH Allah..✿~
(Ustaz Azhar Idrus)






Tuesday, April 05, 2011

Ku Serahkan Cinta..

Ku serah segala ketentuan
Biarlah masa yang berbicara
Dipangku wajah yang layu
Dan aku telah jemu


Aku tidak mahu berpaling
Pada yang mengganggu dan menggugat
Sapanya meletihkan diri
Hadirnya mengundang penat


Akan ku serah cinta ini
Bukan lagi pada manusia
Kerana cinta martabat itu
Bersalut segunung kepalsuan
Dan kepuraan


Aku semakin tidak peduli
Apa yang mungkin akan terjadi
Kerana gerak dan tindakanku
Mahu bebas dari masalah


Ku serahkan cinta ini
Hanya padaMu, oh Tuhan


Akan ku serah cinta ini
Bukan lagi pada manusia
Kerana cinta martabat itu
Bersalut segunung kepalsuan
Dan kepuraan


Aku adalah aku sekarang
Biar terbuang tetap berjuang
Akan ku serahkan jiwa ini
Sepenuh hati dengan keikhlasan
Aku adalah aku yang sekarang
Ku serahkan cinta ini

---------------------------

notahati :: CINTA adalah kekuatan, yang mampu mengubah duri jadi mawar,mengubah cuka jadi anggur,mengubah sedih jadi riang,mengubah amarah jadi ramah,mengubah musibah jadi muhibbah..

cinta juga adalah kelemahan, yang mampu mengubah sayang jd benci, mengubah kasih jd dendam, mengubah ramah jd amarah, mengubah manis jd pahit, mengubah riang jd pendiam..

itulah CINTA..



:: rase tenang slpas b'istikharah..jdkanlah aku seorang yang kuat dan redha dgn setiap ketentuan yg telah Engkau tetapkan untukku Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim.. :)





Monday, April 04, 2011

Harga Diriku

Di dirimu aku menemukan

Yang mencintaiku

Yang menyayangiku

Di dirimu aku ketakutan

Kau biarkanku

Kau tinggalkanku....

---------

Bila kamu tak lagi denganku

Ku tak tahu apa ‘tuk jalani hidupku

Bila memang kau pergi dariku

Ku tak ada lagi di dunia ini....

---------

Mengertikah kau siang malamku


Dan tangis tawaku


Kau semua hidupku


Pandang aku pandanglah hatiku


Aku tak mampu melangkah tanpamu......

----------

Bukan ku tak punya harga diri


Tapi dirimu begitu berarti


Kaulah nafasku engkau harga diriku


Mengerti aku….



Wednesday, March 30, 2011

Aku Seorang Perindu

aku ingin menjadi mimpi indah dalam tidurmu
aku ingin menjadi sesuatu yang mungkin bisa kau rindu
karena langkah merapuh tanpa dirimu
oh karena hati tlah letih


aku ingin menjadi sesuatu yang selalu bisa kau sentuh
aku ingin kau tahu bahwa ku selalu memujamu
tanpamu sepinya waktu merantai hati
oh bayangmu seakan-akan


kau seperti nyanyian dalam hatiku
yang memanggil rinduku padamu
seperti udara yang kuhela kau selalu ada


hanya dirimu yang bisa membuatku tenang
tanpa dirimu aku merasa hilang


dan sepi
dan sepi


kau seperti nyanyian dalam hatiku
yang memanggil rinduku padamu
seperti udara yang kuhela kau selalu ada


kau seperti nyanyian dalam hatiku
yang memanggil rinduku padamu
seperti udara yang kuhela kau selalu ada


selalu ada, kau selalu ada
selalu ada, kau selalu ada



.sekian.



Tuesday, March 29, 2011

Ketahuilah...

Andainya lelaki tahu..

Apabila seorang perempuan jatuh cinta, lelaki itu tidak semestinya punya segalanya tetapi lelaki itu adalah segalanya di hatinya.


Andainya lelaki tahu..

Apabila seorang perempuan itu mengalirkan air mata, itu bukan bermakna dia lemah, tetapi dia sedang mencari kekuatan untuk terus tabah menyintai lelaki itu.


Andainya lelaki tahu..

Apabila seorang perempuan marah, memang dia tidak mampu mengawal perasaannya tapi percayalah, itulah maknanya dia sangat mengambil berat dan menyayangi lelaki itu. Lihat saja pasangan yang baru bercinta, mereka jarang bergaduh. Tetapi percayalah semakin bertambah sayang mereka pada seseorang, semakin pula banyak pertelingkahan yang berlaku.


Andainya lelaki tahu..

Apabila perempuan bercakap banyak, dia tidak pernah bermaksud untuk membuat anda rimas, tapi dia mahu lelaki mengenalinya dengan lebih dekat.


Andainya lelaki tahu..

Apabila perempuan berkata dia mahu anda berubah, itu bukan bermakna dia tidak mahu menerima anda seadanya, tetapi dia mahu menjadikan anda lebih baik, bukan untuk dirinya, tetapi untuk masa depan anda.


Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan cemburu dan tidak percayakan anda, bukan bermakna dia tidak sayang..tetapi dia terlalu sayangkan anda dan masih menganggap anda anak kecil yang masih memerlukan sepenuh perhatian. Kadang2 dia terlalu risau sekiranya terlalu percaya, anda akan mengkhianati kepercayaan yang diberi. Naluri keibuannya sangat kuat. Dia hanya mahukan yang terbaik untuk anda.


Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan merajuk, jangan kata dia mengada-ngada. Dia bukannya mahu dipujuk dengan wang ringgit atau hadiah sedozen, tetapi cukup dengan perhatian yang boleh buat perempuan rasa dihargai.


Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan jarang mengatakan ‘i love u’, itu tidak bermaksud dia tidak menyintai tetapi dia mahu lelaki itu merasai sendiri cintanya, bukan hanya hadir dari kata-kata tetapi juga melalui bahasa tubuhnya.


Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan kata dia rindu sama kamu, dia benar-benar maksudkannya. Apabila berjauhan, bayanganmu akan sentiasa bermain di mata.


Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan kata lelaki lain itu lebih baik dari kamu, jangan percaya kata-katanya kerana dia hanya mahu menguji kamu. Dia mahu melihat sejauh mana kamu sanggup menjadi yang terbaik di matanya. Walaupun sebenarnya memang kamulah yang terbaik di hatinya. Selagi dia dengan kamu, percayalah, walaupun perempuan menganggap masih ramai lagi yang lebih baik di matanya tetapi di hatinya, kamu tetap yang terbaik.


Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan menjadi degil, dia bukan bermaksud untuk menjadi degil tapi dia mahu melihat sejauh mana lelaki itu mampu bersabar dengan kerenahnya. Percayalah, hati perempuan itu sangat lembut. Andai kena caranya, jangan terkejut kalau akhirnya dia menukar fikirannya dalam masa sesaat.


Andai lelaki tahu..

Apabila perempuan berkata, “tolong tinggalkan saya!”, dia tidak bermaksud menyuruh anda pergi selamanya. Dia hanya mahu menenangkan fikirannya sebentar saja. Apabila dia kembali tenang, percayalah dia akan mencari anda semula. Itu tandanya dia benar-benar menyintai anda. Perempuan sukar untuk mengawal perasaan. Dia terlalu emosional. Tapi dialah yang paling menyayangi anda dan sangat sensitif dengan perubahan pada diri anda.


Andai lelaki tahu..

Sememangnya Allah menciptakan lelaki dan perempuan itu dengan perbezaan yang tersendiri. Tetapi sekiranya mereka saling memahami, mereka akan saling melengkapi dan menyempurnakan.


Perempuan itu diciptakan oleh Allah indah sekali. Di sebalik air matanya, tersimpan seribu satu kekuatan yang bakal menjadikan seorang lelaki itu merasa selamat bersamanya. Biarpun zahirnya perempuan itu tampak lemah tapi dia punya kekuatan tersendiri yang bisa menggoncang dunia dan mungkin bisa pula membuat lelaki menjadi lemah kerananya.


Jadi hargailah kehadiran seorang perempuan dalam hidup anda kerana dia didatangkan bukan dengan kelemahan sahaja tetapi dia juga ada kekuatan untuk menyokong anda dan membuatkan hidup anda lebih sempurna. Dialah yang bakal menjadi perempuan berkerjaya, isteri juga ibu yang terbaik untuk anak2 anda.


:: andainya kau tahu........






Rindu Terhenti

Telahku tinggalkan
Memori Silamku itu
Tidak ku biarkan
Hidupku dibelit pilu

Walaupun duka menampar dada
Walau sepi mencalar hati
Rindu ku terhenti

Ku pinggirkan sayu
Yang merundum kalbuku
Kasih dulu ku biar berlalu

Ku pinggirkan lara
Yang bertaut di jiwa
Ku teruskan hidup tanpa dia

Padam nyala patah tumbuh
Hilangkan berganti
cinta tiba, cinta pergi
Biar di asal ku nanti

Ku lupakan mu jua di sini
Sedang kau pergi menjauhi......



p/s :: tajuk lagu xkena lgsung ngn perasaan ak mse ni

ak senanye sedang rndu..

tp cuba utk menafikan prasaan 2..

xmampu nk hentikan rindu yg bertandang ni

sakitnye bla prasaan 2 dtg.. TT_TT


-mood :: merindui seseorang yg kian menjauh..-_-"


Monday, March 28, 2011

Terangi Hati Kami Ya Allah..

Ya Allah, terangilah hati kami dengan al-Quran, dan hiasilah akhlak kami dengan Al Qur’an, jauhkanlah kami dari api neraka dengan al-Quran, masukkanlah kami ke syurgamu dengan al-Quran..Jadikanlah al-Quran sebagai teman di dunia, di dlm kubur sbg penerang atau teman, cahaya di atas titian, dan teman di dlm syurga, dan penghalang dan hijab dari api neraka, sebagai petunjuk utk segala kebaikan dan tetapkanlah kami dlm kesempurnaan..Anugerahkan kpd kami kemudahan dlm mengamalkan al-Quran dgn hati dan lisan, sentiasa cinta kpd kebaikan, kebahagiaan, kegembiraan atau keindahan iman..Selawat dan salam yg sentiasa tercurah kpd junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabat atas kebaikan akhlaq dan kelembutan budi pekertinya di atas cahaya arasy...~~ ameen ya Rabbal 'alaminn



Kisah Nabi Adam a.s. utk renungan bersama..

TAUBAT NABI ADAM ALAIHISSALAM Ketika Nabi Adam a.s. memakan buah larangan di dalam syurga kerana mengikuti rayuan iblis, maka ketika itu pula terlepaslah semua perhiasan syurga yg dipakainya dan sedikit pun tidak ada pakaian di badannya, kecuali pada baha...gian mahkotanya. Nabi Adam a.s. tidak dapat menutupi dirinya dgn daun2 kayu yg ada di syurga.

Setiap kali ia berusaha utk menutupinya, maka daun2 itu dgn sendirinya terlepas dari badannya. Dalam keadaan menangis Nabi Adam a.s. menoleh ke arah Hawa sambil berkata: "Siapkanlah dirimu utk keluar dari sisi ALLAH". Inilah awal bermulanya perbuatan maksiat itu. Selepas itu ALLAH swt memberikan wahyu kepada dua malaikat: "Keluarkanlah Adam dan Hawa dari sisiKU, kerana mereka berdua telah menderhakaiKU". Maka Jibril menanggalkan mahkota yg berada di atas kepala Nabi Adam a.s., sedangkan Mikail menanggalkan mahkota yg ada di keningnya.

Setelah Nabi Adam a.s. diturunkan dari suatu tempat yg suci ke tempat yg penuh dgn kelaparan, maka Nabi Adam a.s. pun menangis selama seratus tahun.Dia selalu meletakkan kepalanya di atas kedua lututnya, sehingga airmatanya yg mengalir itu membasahi bumi menjadi tasik dan menumbuhkan rumput2 dan pohon kayu, serta mengisi lekuk2 batu. Nabi Adam a.s. berada di dalam kemurkaan ALLAH selama tujuh hari, pada hari yg ke tujuh ALLAH swt berfirman kepadanya: "Wahai Adam, kesedihan apakah yg menimpamu hari ini? Bencana apakah yg sedang engkau alami sehingga membuatmu jadi begini?" Maka Nabi Adam a.s. menjawab: "Sungguh sangat besar musibah yg telah menimpa terhadap diriku wahai Tuhanku, aku telah dikelilingi oleh kesalahanku sendiri dan aku telah dikeluarkan dari syurgaMU, sehingga pada saat ini aku berada di tempat kehinaan, sedangkan sebelum ini aku berada di tempat yg penuh kemuliaan. Aku berada di tempat celaka, sedangkan sebelum ini aku berada pada tempat kebahagiaan. Aku berada pada tempat yg penuh dgn kesusahan sedangkan sebelum ini aku berada pada tempat yg penuh dgn kemewahan dan kemakmuran. Tuhanku, sudah tentu aku menangisi akan kesalahanku itu. Aku juga meratapi diriku sendiri. Atau tidak mungkin aku dapat lari dari musibah ini wahai Tuhanku?" Maka ALLAH s.w.t. pun berfirman: "Wahai Adam, bukankah AKU telah memilih dirimu utk diriKU? Aku telah menhalalkan rumahKU utk dirimu. AKU telah memilih dirimu dari semua makhlukKU. AKU telah mencurahkan kecintaanKU kepada dirimu dan AKU telah memberikan peringatan kepadaMU akan kemurkaanKU? Bukankah AKU telah menciptakan kamu pada mulanya sendirian? AKU telah meniupkan nyawa ke dalam tubuhmu. AKU telah memerintahkan malaikat supaya sujud kepadamu. Bukankah AKU telah menjadikan kamu sbg pendampingKU di syurgaKU? Kamu telah menggunakan apa yg ada menurut kehendakmu sendiri, sehingga akhirnya kamu menderhakai perintahKU, kamu telah lupakan janjimu kepadaKU dan kamu telah mensia-siakan wasiatKU! Bagaimana sekarang kamu akan mengingkari akan kesiksaanKU? Demi kemuliaan dan keagunganKU, sekiranya di mukabumi ini penuh dgn org2 yg spt dirimu, selalu bertasbih malam dan siang, tidak henti2nya, akan tetapi kemudian mereka menderhakaiKU, maka AKU akan memberikan kepada mereka tempat sebagaimana tempatnya org2 yg derhaka! Sesungguhnya AKU kasihan terhadap kelemahanmu. Mengangkatmu dari tempat jatuhmu, menerima taubatmu, mendengar permohonanmu yg penuh dgn keikhlasan dan aku telah mengampuni dosamu dan sekarang ucapkanlah "Tidak ada Tuhan selain ENGKAU. Maha Suci ENGKAU Ya ALLAH, dengan segala pujian, aku telah menganiayai diriku sendiri dan aku telah melakukan kejahatan maka terimalah taubatku. Sesungguhnya ENGKAU Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang".

Maka Nabi Adam a.s. pun ikut serta membacanya. ALLAH s.w.t kembali berfirman: "Ucapkanlah bahawa tiada Tuhan selain ALLAH, Maha Suci ENGKAU wahai Tuhanku dan dengan segala pujian aku telah menganiayai diriku sendiri dan aku telah melakukan kejahatan maka ampunilah aku, kerana sesunggunya ENGKAU adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Maka Nabi Adam a.s. pun ikut serta membacanya. " ربنا ظلمنا أنفسنا وإن لم تغفرلنا وترحمنا لنكونن من الخاسرين" "Ya Tuhan kami, kami telah menganiayai diri kami sendiri, dan jika sekiranya ENGKAU tidak mengampunkan kami dan memberikan rahmat kepada kami, nescaya pastilah kami termasuk dalam golongan org2 yg rugi." ~ AL A'ARAF : 23 Demikianlah kisah taubat Nabi Adam a.s. kerana keikhlasan hatinya dan benar2 menyesal akan dosanya yang telah dilakukannya, maka taubatnya itu diterima oleh ALLAH s.w.t. Menurut keterangan dan riwayat, bahawa ALLAH s.w.t mengampuni dosa Nabi Adam a.s. itu pada hari ke sepuluh bulan Muharram pd hari Jumaat. WALLAHUALAM



Tuesday, March 22, 2011

i AM uPseT & nOboDy Care

Hari ni dlm stress! Ape x nye. Ak igt da setel la sal banner. Da la owg len yg tlg wt..Cian Pa'ah da susah2 tlg ak*oke ak yg susahkan owg len* pas2 tetibe je ketua ak gtaw kna wt len sbb banner 2 kecik sgt..soriiii Pa'ah~~ Da kesuntukan mase oke..Cool zie! Cool la sgt ak ni..Pas2 ak blk wt yg len wlupun ak xpenah n xreti wt n xde software nk wt banner 2 hatta adobe photoshop sklipun, tp ak try jugak wt dgn susah pyhnye..siap donlod banner designer lg..Then dgn ase teruja + kalut *sbb da last minit nye keje* ak bjaya jgk mnyiapkan banner 2 gna software yg ak donlod td..Tp malangnye pas2 xleh bkak!! Agk2 ape yg korg ase ek?Ak sakit ati!ekau??eeeuuuuu~~


banner Pa'ah wt..klasik, kemas & cntik!

dlm kesakitan n kestresan melampau tuh, ak try lak wt gna photoscape..Tp xleh setting lak dye nye width & height 2..adehh! -.-" Tp dgn degilnye ak wt jgk..Try dlu kot2 g kdai nnt dowg ley edit len an..Tp malang skli lg,bla owg kedai 2 ckp xleh jgk..Owg kedai 2 xreti ke atau memang cerewet sgt????Ak ase nk jerit kuat2..Bia 1 dunia taw yg ak ngah stress gler2..Ngn mse da xde..nk mntk tlg owg pun,msing2 bz..Ak xsmpai ati da nk nyusahkn owg len..Da byk sgt ak susahkan owg..Nsb ktua ak baek..Asyik suh ak cool je..Tp xjgk ak cool..trase nk mnum coolblog la plak*tetibe*



yg ni 1st ak wt..cntik gak kan?ehee~~ :D


banner yg ak wt dgn susah pyhnye..tp xleh guna..uwaaaa~~


Camne ntah prasaan ak skg ni! I am upset & nobody care about me..Oke ak tipu! Thanx kengkwan yg sudi memujuk hati ak ni. Kestressan ak ni da oke ckt..thanx kwn2! thanx ketua! memang terbaek ah.. untung tol awek dye..comel je korang..hee^_^

sekian..daaaa~~


Kesedihan Melanda......

salam..

da lame xupdate belog..dekat setaun da kot..cian belog ksygn ak nih..skg nk bjinak2 balik ngn dunia belogging nih..bukan pe..ase nk meluahkan jiwa raga rasa & sume2 la..serabut ase..byk bnda da blaku..nape ni ye??

arrrggghhhhhhh *kononnye menjerit kt tepi pantai*..kluar la sgla yg mencengkam jiwa nih..ak xmo prasaan ni..tp nk wt cmne..ak sndri cari pasal kan..amek kau..rase la ape yg kau patut rase zie..

sejak bermenjak2 ni ak ase ak da byk kecewakan ramai owg..owg2 dskeliling ak..owg2 yg ak syg..

ak yg kecewakan owg,ak sendri yg ase sedih..stat besday ak yg spatutnye ari gumbira ak..tp btukar sedih..sebab ak jgk..:'(
smpai la arini..ak ase kehilangan..ase da makin jauh ngn my besties..ase makin jauh ngn seseorg..makin jauh ngn owg2 yg b4 ni rapat ngn ak..

*ak kini bertemankan sepi..pergilah sepi~~

Moga cintaMu masih ada untukku ya Allah..